درود!

امروز، نکاتی را که باید صاحبان سایت‌های سرگرمی، عمدتا پرتال «پورتال»های جامع باید در نظر بگیرند را بیان می‌کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید ...  

نام خوب:

نخستین وجهی که باید صاحبان و نویسندگان اینگونه سایت‌ها رعایت کنند، این هست که نامی مناسب برای سایت خود انتخاب کنند. نام خوب؛ نامی است که در خاطر بماند و هیچگاه معنی بدی را در ذهن تداعی نکند! برای نمونه اگر نام وب شما، معنی نفرت، کینه، زشتی یا هر چیز بد دیگری را در ذهن تداعی کند؛ مخاطب شما بی آنکه خود بفهمد حس بدی نسبت به وب شما پیدا می‌کند و اگر مجبور نباشد دیگر به سایت شما سر نخواهد زد!

مطالب زرد یا مفید؟ :

برای نوشتن این مورد، ابتدا کمی شک داشتم. اصولا مقطع زمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، به علت کمبود مطالعات، افراد بیشتر به دنبال تیترهای زرد میروند! تیتر زرد، تیتری است که در آن هیچ سودی به مخاطب نمی‌رساند و هیچ کمکی در جهت فهم آن نمی‌کند!

اگر شما دارای وبی هستید که در موضوع سرگرمی هست به ناچار مجبور به استفاده از تیتر زرد خواهید شد.

بگذارید برایتان با یک مثال روشن کنم:

تیتر اول: داروی درمان سرطان کشف شد!

تیتر دوم: عکس‌های جنجالی بازیگر معروف با هوادارش!

به نظر شما کدام تیتر، تیتر زرد هست؟

خوب مسلما هر انسان دانایی درک می‌کند و می‌فهمد که تیتر دوم، زرد هست و هیچ گاه به فهم مخاطب کمک نمیکند!

ما طبق تجربه‌ای که در سایت ترولیا بدست آوردیم، فهمیدیم مخاطب عمدتا به دنبال تیترهای جذاب است! تیترهایی که شاید هیچ مطلب مفیدی در درون خود ندارند. به جرعت می‌توان گفت که اگر تیترهای زرد نبودند هیچ یک سایت‌های سرگرمی «که از اسم بردن آنها معذوریم!» هم اکنون دارای ترافیک بالایی نبودند و به جای آنها سایت‌های سرگرمی که به فهم مخاطب کمک می‌کند در رتبه‌بندی‌های مختلف بالا بودند.

انتقال مخاطب از مطلب به مطلبی دیگر:

این مورد، یکی از مهمترین مواردی است که شرط بقای هر سایت است! اگر سایت، اعم از سرگرمی، دانلودی، طنز یا ... نتواند مخاطب را از مطلبی به مطلب دیگر منتقل کند قطعا ضعیف است!

همانطور که در بالا می‌بینید، هنگامی کاربر در مطلبی از سایت ترولیا هست بعد از خواندن آن مطلب به طور کامل با چنین بخشی مواجه می‌شود.

این مورد را به صورت واضح‌تر بیان می‌کنم:

در سایت شما باید چنین بخشی باشد، تا فرد پس خواندن مطلب تشویق شود از قسمت‌های دیگر سایت بازدید کند و هرچه کاربر زمانی طولانی تر در سایت بماند یعنی برگ برنده‌ای در دست شما!

وجود بخش آرشیو مطالب:

اگر سری به پرتال‌های جامع بزنید، خواهید دید که همه آنها بخشی به نام آرشیو مطالب دارند. در واقع آرشیو مطالب، دسته‌بندی پست‌ها بر اساس موضوع است به طوری که آخرین پست با عکس آن نمایش داده شود. 

تصویر بالا مثال خوبی برای آرشیو مطالب است!

معرفی بخش‌های دیگر سایت:

سعی کنید از هر فرصتی برای معرفی بخش‌های دیگر سایتتان استفاده کنید. یادتان باشد که اگر بتوانید از این فرصت استفاده کنید میتوانید کاربر بیشتر جذب کنید و کاربران را در زمان طولانی‌تری در سایت خود نگاه دارید.

یادداشت:لطفا رسانه زرد نباشیم!

 درست است که ما گفتیم تیترهای زرد به شما در جهت بهبود آمارتان کمک می‌کند اما این کار ما را به رسانه زرد تبدیل می‌کند! یعنی رسانه‌ای که هیچ شعوری پشت آن نیست و تنها در جهت بهبود وضع خود، وضع جامعه و کاربران را خراب می‌کند! 

هر چند در نظر کاربران، رسانه زرد بیشتر از رسانه علمی جذاب است اما لطفا رسانه زرد نباشیم و سعی کنیم این مهم را در جامعه جاری سازیم!

بدرود!