درود!

در این گزارش قصد داریم برای شما ویژگی‌های یک قالب خوب را بیان کنیم. 

در ادامه با ما همراه باشید ...

سبک بودن قالب

منظور از سبک بودن قالب، در حقیقت این است که قالب باید در مدت زمان کوتاهی بارگذاری شود؛ یعنی مدت زمان بارگذاری سایت بسیار مهم است. این ویژگی هم در رتبه الکسا موثر است و هم برای جذب و یا دفع کاربران. شما هم اگر خودتان را به جای کاربران سایتتان قرار دهید اگر ببینید که سایت در زمان طولانی بارگذاری می‌شود دیگر به آن سایت سر نخواهید زد. پس یکی از فاکتورهای قالب خوب کم بودن مدت زمان باز شدن صفحات سایت است.

استایل قالب

 منظور ما از استایل قالب در اینجا، نوع فونت، رنگ‌های به کار رفته، بزرگی و کوچکی متون و ... است. درواقع همه این‌ها باید با هم نوعی تناسب داشته باشند؛ یعنی فونت نه آنچنان بزرگ یا کوچک باشد که هم جلوه سایت را بهم بزند و برای کاربر ایجاد زحمت کند! رنگ‌ها در سایت بسیار مهم هستند. اگر از رنگ‌هایی استفاده کنید که چشم کاربر را اذیت کند، به مرور دیگر به وب شما بدون آنکه خودش بفهمد سر نمی‌زند. استفاده از رنگ‌های آرام‌بخش مثل آبی، بنفش یا ... بسیار توصیه می‌شود. البته برای مکان‌های مهم استفاده از رنگ قرمز بدون مشکل است البته برای بخش کوچکی. نوع فونت به کار رفته هم در یادداشت‌های مهم جای می‌گزیند. استفاده از فونت ایران سنس بسیار مرسوم شده است زیرا ظاهر زیبایی به سایت می‌دهد. البته فونت‌ یکان هم بسیار پرکاربرد است.

همخوانی با موبایل و رایانه

یهتر است که قالب با موبایل و رایانه همخوانی داشته باشد. یعنی قالب در هنگام استفاده از موبایل، قابلیت آن را داشته باشد که به نحوی خود را بازسازی کند که به نوعی با تلفن همراه سینک شود. سینک شدن قالب با تلفن همراه یعنی حفظ نسبت‌ها و تغییر اندازه‌ها به گونه‌ای که خواندن مطلب برای کاربر در موبایل آسان شود و همان نمایی که در رایانه استفاده می‌شود در گوشی استفاده نشود. به عنوان مثال سایت «ترولیا» این ویژگی را حفظ کرده است که میتوانید آن را در دو دستگاه رایانه و موبایل بازدید کنید: www.Trolliya.ir

جایگزینی منوها

منظور از جایگزینی منوها همان نحوه قرارگیری پست و سایر منوها در گوشی و رایانه است. پس بهتر است که در این دو مورد آن را بررسی کنیم:

رایانه: بهتر است منو یا منوها در کنار پست قرار بگیرند و پست در وسط.

گوشی: بهتر است ابتدا پست‌ها قرار بگیرند و بعد سایر منوها.

معرفی دیگر بخش‌های سایت

این ویژگی را همانطور که در مطالب قبلی توضیح دادیم دوباره تعریف می‌کینم. در واقع این ویژگی باعث ماندن بیشتر کاربر در وبتان می‌شود. اگر شما بتوانید از این ویژگی استفاده کنید میتوانید تعداد کاربر و مدت زمان باقی ماندن کاربر در سایت را افزایش دهید. بنابراین باید وب شما جایگاه یا منویی برای معرفی دیگر بخش‌های سایتتان داشته باشد.

وجود منوی دسته‌بندی موضوعی

شما برای داشتن وبی منسجم ملزم به داشتن دسته‌بندی موضوعی هستید. یعنی هر پست را در موضوع خودش به اشتراک بگذارید. این بخش بهتر است همواره در دسترس کاربر قرار گیرد تا کاربر در هنگام استفاده از سایت سردرگم نشود.

 وجود بخش دیدگاه کاربران

بهتر است در انتهای هر پست بخشی با عنوان دیدگاه کاربران قرار گیرد. ایجاد محیط تعاملی با کاربران حس خوبی از سایت شما در ذهن مخاطبتان ایجاد می‌کند.

وجود عنوان سایت در بالای صفحه

بهتر است عنوان سایت در بالای صفحات سایت شما باشد و صفحه اصلی را به آن لینک کنید. در این صورت هر بار که کاربر نیاز داشته باشد به صفحه اصلی برگرد به راحتی قادر به انجام این کار می‌باشد.